“Et av landets mest undervurderte folkehelseproblem”, sier FHI om søvnvansker. Og tall fra 2000-2010 viser at det ikke har blitt noe bedre de siste årene. Forskningsfeltet er relativt nytt, men det dukker stadig opp artikler i avisene om hvordan sove bedre, og stadig flere bøker som skal hjelpe deg å finne veien til den gode søvnen. Her er noen av dem:

 

For de største

Cover: lydbokEn av søvnfagets viktigste forskere, kjent som søvnmedisinens far, er amerikaneren William C. Dement (1928-2020). Han grunnla søvnsenteret ved Stanford University og var blant annet med på å opprette REM-begrepet (Rapid Eye Movement). I boka hans The promise of sleep fra 1999 gir han et overblikk over de vanligste søvnvanskene blant befolkningen, og hva søvnproblemer i verste fall kan føre til av helseplager og forkortede liv, i tillegg til råd for hvordan å få inn bedre søvn og gode soverutiner. For de aller mest interesserte har han også partier som forklarer døgnrytmer og hvorfor søvn og drømmer er viktige for mennesker. Han var opptatt av å lære folk om farene ved å sove for lite, og så at søvn generelt ble vektlagt for dårlig i folk sine liv. “Drowsiness is red alert” var hans mantra, som skulle gjøre at folk tenkte seg om to ganger før de satte seg søvnig bak rattet. William Dement døde 17 juni, 91 år gammel.

 

 

 

Omslag: Stenersen forlagSøvnrevolusjonen – slik endrer du livet ditt, en natt om gangen:

En som har kjent på kroppen hvor farlig for lite søvn kan være, er grunnleggeren av The Huffington Post, Arianna Huffington. Etter å ha neglisjert søvnbehovet altfor lenge, sa til slutt kroppen hennes ifra ved å skru av: Hun gikk rett i golvet og knuste kinnbeinet i slengen. Deretter skrev hun denne boka om hvor farlig trøtthet er verden over, og at mange av oss lever i samfunn som hyller det å jobbe til man stuper. I boka viser hun hvordan folk som henne selv, og dermed også leserne, kan endre livet sitt ved å sette søvn i fokus og innse hvor godt man kan ha det hvis man bare sover nok.

 

 

 

 

Omslag: Tiden Norsk forlagSøvnløs – tusen våkenetter og én løsning:

Dette er en lesverdig bok enten du er opptatt av søvn eller ikke. Anders Bortne  var søvnløs i 16 år, og fant ingen løsning på det. Søvnløsheten synes å dukke opp som fra intet en dag, og så bare var den der. Men med to små barn og full jobb innså han at det ikke gikk lenger, og nå skal han prøve alt. Og da mener han ALT. Sovemedisiner, urter, yoga, hypnose, akupunktur. Det blir både en alvorlig og en humoristisk jakt på søvnen, både dens nåtid og dens fortid. Bortne skriver glimrende og fanger leseren i sine tragikomiske beskrivelser av en desperat mann på søvnløs jakt etter en løsning.

 

 

 

 

Omslag: FagbokforlagetBedre søvn – en håndbok til deg som sover dårlig:

Bjørn Bjorvatn er en av grunnleggerne til Bergen søvnsenter, har vært leder for Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer, med doktorgrad i søvnforskning. I denne kortfattede boka kommer han med eksempler fra sin arbeidshverdag om pasienter han har møtt og hvordan de har fått det bedre med god hjelp. Boka tar utgangspunkt i de plagene som de søvnløse har, og går nokså detaljert til verks på begreper og terminologi. Men boka har også gode beskrivelser av metodene som tas i bruk på de forskjellige problemene, og leseren kan både få et bedre innblikk i søvnplager i tillegg til å få råd til å teste løsninger selv.

 

 

 

 

Omslag: Cappelen DammNattafortellinger for rebelske jenter:

Denne samlingen består av utfordrende nattafortellinger, inspirert av livet og eventyrene til 100 ekstraordinære kvinner som har utmerket seg i samfunnet på en eller annen måte. Det er sterke jenter i alle aldre, noen av disse kjenner man fra før, andre er mer ukjente. Her kan man blant annet lese om kvinnelige aktivister, matematikere, flyvere, modeller, oppfinnere, presidenter, forfattere, dronninger, politikere, pirater, dataforskere, idrettsutøvere, musikere, dansere og mye mer. Hver historie i boka beviser at tro kan forandre verden og at det er viktig å leve et liv fylt av lidenskap, nysgjerrighet og sjenerøsitet, samt at alle har rett til å være lykkelige og utforskende. Sakprosa for mellom-/ungdomstrinnet. Omtalen er utarbeidet av BS.

 

 

 

 

Omslag: Vigmostad&BjørkeOmslag: ExLibrizDen lille søvnboken av Atle Dyregrov og Sov godt av Karen Williamson: Hvis du har det travelt med å få sove og trenger konkrete og kjapt tilgjengelige tips, så er dette to bøker å starte med. Begge er små og praktiske håndbøker, med råd på forskjellige områder av søvnskalaen og gir lett informasjon om hvordan og hvorfor mennesker sover.

 

 

 

 

For de minste

Omslag: Cappelen DammMørkets historie:

En god del barn som ikke får sove er redde for mørket. Da kan det være godt å snakke litt om mørket og få vite hva det er og hvor det kommer fra. I denne boka er lillebror redd for mørket, og storebror forteller om alt han vet om det. For eksempel at mørket har en lei tendens til å legge seg akkurat under sengen. Og at mørket liker å gå på kino. Dette er en underfundig og ettertenksom bildebok som gjennom sin personifisering av mørket kan være med på å dempe angsten for det hos leserne.

 

 

 

 

Omslag: AschehougNatta! sier Nora:

Nora har vokst ut av den gamle sengen sin, og hun og pappa er på jakt etter en ny. Hun velger seg den største senga hun finner, men når det til slutt er leggetid er det noe feil med den nye senga. Den er ikke som den gode, gamle. Så Nora drar på jakt etter et sted å sove, og tester ut forskjellige måter å sove på. Skal hun henge opp-ned som en flaggermus? Eller skal hun krype inn i hundehuset, slik som Aldo? Eller kanskje flyte rundt i vann som fiskene? Ingenting fungerer. Men til slutt finner pappa en løsning som passer Nora helt perfekt…

 

 

 

 

Omslag: GoBokenLeggetid for Lille Ugle:

Lille Ugle våkner når alle de andre dyrene skal legge seg. Hun flyr over skog og åker, og ser alle de forskjellige dyrene ligge og sove i den mørke natta. En kort og enkel fortelling fortalt på rim, som passer for de aller minste sovende.

 

 

 

 

 

Omslag: FortellerforlagetGod natt alle sammen:

Det er en stjerneklar og fin kveld. Alle de eldre dyrene i skogen begynner å bli trøtte og vil gjerne sove. Men Lille Bjørn er slett ikke trøtt og vil ikke legge seg. Billedbok for førskolebarn. Omtalen er utarbeidet av BS.

 

 

 

 

Omslag: Kagge forlagDen uendelige og søvndyssende boka om sauene som hopper over gjerdet:

Det skal være spesielt søvndyssende å telle sauer som hopper over gjerdet. I denne lune bildeboka møter vi ti sauer, som hver etter tur tenker at gresset er grønnere på den andre siden, og dermed hopper over gjerdet. Når alle ti sauer har kommet over, så blir det natt, men da setter de jammen meg til å hoppe en etter en tilbake igjen. Fortalt på rim, og kan – som tittelen sier – leses i det uendelige.

 

 

 

 

 

Omslag: SamlagetPling vaken:

Klara får ikke sove. Hun finner på alle mulige grunner til å utsette sovingen: Hun har ikke bamsen sin, hun er tørst, hun må på do, det er monster i skapet. Gjenkjennelig fortelling for de fleste foreldre som har strevd med å få barn til å ville sove til rett tid. Det går bra med de fleste til slutt, men det er ikke sikkert Klara noen gang får sove…

 

 

 

 

 

Omslag: Cappelen DammSnart sover du:

Det er ikke bare mennesker og dyr som sover. Årstidene gjør det også. Når vinteren er våken sover våren, sommeren og høsten. Når våren våkner til liv kan vinteren få sove. Etter våren våkner sommeren fra sine drømmer, og etter sommeren kommer høsten, før det igjen blir vinterens tur til å være våken. Denne godnatt-diktboka har 16 oppslag om de ulike årstidene og om å sove. Mange av diktene ender med «… snart sover du». Dikt for førskolebarn/småskoletrinnet. Omtalen er utarbeidet av BS.

 

 

 

 

 

God natt, Corny:

En helt ny bildebokserie om enhjørningen Corny. I denne fortellingen skal Corny legge seg, og det er ikke så lett, for når rommet er mørkt lager lekene hennes rare skygger på veggen som ser ut som monstre. Og når Corny blir redd, skifter hornet hennes farge. Sandra Lyng, som har skrevet boka, har også laget en egen god natt-sang til Corny, som de sangglade kan lære seg:

 

Translate »